Otsing sellest blogist

teisipäev, 19. mai 2009

KUST TULEB SÕNA BOTASED

Kas keegi teab kuidas on eesti keelde tekkinud sõna botased? Olav Osolin teab ning ta oli nii lahke ja jagas seda minuga Facebookis. Siit see tuleb:


Olav Osolin, 18. mai kell 11:31
Ammusel vene ajal tulid importkaubana väga piiratud koguses müügile (enamasti tegelikult ladudesse, kust neid tuttavatele sahkerdati) jalavarjud, mis polnud päris tennised või ketsid, kuid samas mitte ka tavapärased kingad. Tegu oli kummist talla ja kannaosaga nahkkingadega, mis olid jube coolid. Kui sul olid sellised käimad, siis olid kohe üle linna poiss. Kuna need jalavarjud olid toodetud sõbralikus sotsmaas, Tšehhi firmas "Botas", saidki need hüüdnime "botased".
Hiljem hakati sarnaseid kamasse tootma ka Tartu Naha- ja Jalatsikombinaadis, kuid need polnud nii kuulid - pigem nagu Miltonsi teksad, mis olid Lääne teksade hale India koopia. Aastaid hiljem, kui piir lahti läks, hakati juba Soomest ostma Adidasse jms kraami ning kuna soomlased kutsusid neid tossudeks, siis saime ka meie eestikeelse sõna tossud.
Vot niimoodi, kulla, spordisõber. Aeg oleks sul joostes välja mõelda oma sõna! Ära lase lipates ajul puhata!

10 kommentaari:

  1. Mina pakun välja tossude asemele trenkad

    VastaKustuta
  2. tossud on igati hea sõna, paremat polegi vaja.

    VastaKustuta
  3. Sõnal "toss" on negatiivne varjund (ÕS järgi aur, suits; hais - http://www.eki.ee/dict/qs2006/index.cgi?Q=toss&F=M&O=0&E=0).

    "Trenkad" on hea.. ma pakun välja "jooksukid".

    VastaKustuta
  4. Sussid, jooksusussid.

    VastaKustuta
  5. Minu kõige naljakam kogemus botastega (mida mina ikkagi tennisteks kutsun, sest minu arvates nad on lihtsalt tennised) on see, et ma ei suuda itaallastele selgeks teha, et need ei ole minu arvates kingad. Kui itaallane ütleb "ma ostan kingad", siis ta võib osta rahumeeli botased ;)

    Siis ma harjutasin ennast, tuletades meelde, et kunagi ammu üteldi ka eesti keele tenniskingad.

    Tennised. Tennisemängimisekingad ;)

    VastaKustuta
  6. Õige aeg ennast proovile panna ja saada võistlus kogemus http://www.tartumaraton.ee/index.php?sisu=tekst&mid=1328&lang=est

    VastaKustuta
  7. tossud (tossid tossod) pl "-sussid
    murdesõnana Põhja-Eestis ja saartel kasutusel palju varem kui adidaste tuleku aeg. Seega suht pädev sõna

    VastaKustuta
  8. Eesti keeles võib neid kõiki kingadeks nimetada, sõltumata ainest, olgu või kummist!

    VastaKustuta