Otsing sellest blogist

reede, 11. märts 2011

ALANDUSED KODAKONDSUS MIGRATSIOONI AMETI NARVA MAANTEE ESINDUSES

Esimese hooga mõtlesin et panen väga vulgaarse pealkirja ja kasutan Ühtse Eesti suurkogu katusemonoloogi esimest kahte sõna Kodakondsus ja Migratsiooni ametist kirjutamiseks. Siis mõtlesin et ei kasuta ja seda ainult tänu proua Zojale, kes oli ainus - kes meisse täna veidigi inimlikult suhtus.

Lõuna aeg - mul on tunnike söömise arvelt varastatud aega, otsustasime selle kasutada selleks, et käia ja meie uuele ilmakodanikule ID kaart saada. Läksime rõõmsasti Foorumi keskuse Kodakondsus ja Migratsiooniameti büroosse, võtsime korralikult sappa, täitsime taotluse ning olime natuke ootusärevad ja väga heas tujus. Meie järg jõudis kätte - esitasin paberi ja dokumendid (laps oli turvahälliga ka kenasti kaasas) ja siis hakkas pihta.

Elektrooniliselt ei saa lapse pilti saata, kui tahate siis tehke see siin putkas, pange omale põll kaela ja tehke pilt ära, aga võib teha ka fotograafi juures. Olin veidi üllatunud, veel mitte väga vihane ja küsisin, miks ei saa siis meiliga n. pilti järele saata. Sain vastuseks, et meie süsteem ei toeta seda ja nii lihtsalt ei saa. Tehke pilt fotograafi juures või siin putkas. Nii palju siis E-riigist mõtlesin - täna saab ju kõike teha elektrooniliselt - nüüd siis sellist väikest asja ei saa. Mida pekki. Hakkasin närvi minema.

Okei - võtsin siis lapse riidest lahti, panin omale kaela luitunud valge plastmassist põlle, mis rippus musta rihma otsas ning siirdusin putkasse pilti tegema. Saba, ootame. Laps ärkas. Palav oli. Okei meie järg - vajutasime vajalikele nuppudele - pilt ei tule välja, sest oleme liiga lähedal. Astun kaugemale - ikka liiga lähedal, astun veel kaugemale, putka sein tuleb eest ära ja mingi pilt vist tuleb välja. Nüüd ma olen juba räigelt närvis ja vihane. Miks minu oma riigi Kodakondsus ja migratsiooniamet teeb beebidele nii ebamugavaks isikutunnistuse saamise. Mille eest? Kas esimene kogemus riigiga peab olema negatiivne ja vastik? Selle asemel, et see võiks olla pidulik ja meeldiv?

Okei - läheme tagasi oma proua juurde, kes meid pildistama suunas, istume ja ootame, eelmise kliendiga läheb aega. 5 minutit, 10 jne - mulle aitab - nüüd tuleb ainus helge koht selles loos. See proua Zoja, kes oli meeldiv inimene hõikab üle saali - kas te ikka veel ootata lapsega - ta aitab meid. Laps muutub virilaks. Hakkan teda riidesse panema ja läheme autosse. Laps naeratab mulle riietumisel tänulikult. Abikaasa jääb maksma ja ootama. Laps nutab. Ma tahaks ka, mitte just nutta, aga vihast röökida.

Seiklused pole veel lõppenud. Triin ootab kassa juures, sest prouad lobisevad omavahel. Kui lõpuks märgatakse nähvatakse kassast - kaardiga maksate ve, siis tuleb panga teenustasu juurde. Ta ütleb vastu, ma tean, tehke oma tööd palun.

Edasi läheb nii, et ootan autos ja ei pea vastu, helistan KMA mingile infoliinile. Ja nüüd saabub asja püant. Naine infoliinis vastab mulle, et oi - aga see on nüüd mingi möödarääkivus - kõike seda oleks saanud elektrooniliselt teha kodust lahkumata. Ja paberi, mida pidi täitma, saanuks saata ka elektrooniliselt, sinna lisada pildi lapsest ja kõik. Kas kohapeal keegi mulle mainis seda võimalust? Loomulikult mitte.
Nii käivad meil lood Eriigis.

Kokkuvõtteks: Kõik võinuks olla olemata kui saanuksin inimliku ja empaatilise suhtluse osaliseks. Kurat küll, kõike võib seletada kahte moodi, meeldivalt ja ülbelt. Kui nendele asjadele tähelepanu ei pööra siis need jäävadki kestma.
Aga KMAle on mul palve. Võtke midagi ette oma struktuuris ja mõelge, kuidas kohelda 10 nädalasi Eesti vabariigi kodanikke inimlikult, ma ei ütle väärikalt, sest seda ma enam ei looda.

16 kommentaari:

  1. Mul nädal tagasi täiesti vastupidine kogemus. Kõik oli väga viks ja viisakas. Aga eks päevi on erinevaid...

    VastaKustuta
  2. Aga kuule Toomas, miks sa ise ei uurinud eelnevalt, kas ja kuidas saaks elektroonselt taotlust esitada ?

    Ise tegin ca aasta tagasi lapsele ja läks libedalt, kodust välja ei pidanud minema, pildi tegin ka kodus.

    Aga noh pole hullu, elus juhtub ka muidu asju, mille kõrval see seik pole vast märkimisväärne.

    Edu!

    VastaKustuta
  3. Peaaegu aasta lapsevanemana on andnud mulle ühe olulise õppetunni: ükskõik kuhu sa plaanid lapsega või lapse pärast minna, alati HELISTA ette ja küsi kõik asjad üle.
    Kuna tegelesin ise kuu aega tagasi samas büroos lapse dokumentidega, siis mõistan su ärritust. Seal on tõesti paha ja palav oodata ning seal putkas last pildistada täielik nuhtlus. Aga kuna mind oli infotöötaja telefonis hoiatanud, siis teadsime kõigepealt minna kõrvalmajja Viru Keskuse Fotoluksi last pildistama (super hea kogemus) ja alles seejärel dokumente sisse andma. Ja kõik läks libedalt!

    VastaKustuta
  4. Ma tahan siia ka lisada, et ma olen saanud ikkagi seal samas kohas kahel korral varemalt ülimeeldiva kogemuse osaliseks. Inimesed olid viisakad ja meeldivad, mäletan isegi, et kodus veel ütlesin - et sa vaata kuidas on KMA arenenud. Ehk olid lootused liiga kõrgel. Aga Anonüümne, miks ma pean kõike eelnevalt uurima? Kuna meid eestlasi on nii vähe - siis oleks ju päris meeldiv minu meelest uue inimesega rääkida - kokku saada ja asju arutada KMAs? Ma küll ei arva, et ma sellepärast loll olen, et ei osanud vaadata KMA kodukale eelnevalt. Aga võimalik muidugi et Sul on õigus. Säästab närve, tead mida oodata. Evakata - hea idee, ettehelistamine.

    VastaKustuta
  5. Kullakesed, ma lisan siia juurde veel omalt poolt, et ma HELISTASIN neile. Ja paluti kohale tulla.

    VastaKustuta
  6. Sest nii ongi EV info liikuvus on NULL:
    Malle teab, et kõike saab elektrooniliselt ja Eve väidab kindlalt tuleb kohale tulla, sest ametnik PEAB JU last nägema- jaa kui sa süsteemis ei tööta, siis mida teed Sina :O)???

    VastaKustuta
  7. hr luhats - teil meediainimesena on võimalik seda teavet laiemalt levitada. lisaks panna facebook'i. ega teatud kohtades ei hakkagi asjad paremaks minema, kui pole enne suure kella külge pandud. sestap palun - pane see suure kella külge. siis hakkab mõnel tagumikualune tuliseks minema ja midagi võetakse ette.

    A

    VastaKustuta
  8. Abiks : http://www.politsei.ee/et/teenused/isikut-toendavad-dokumendid/id-kaart/lapsele/taotlemise_voimalused.dot

    KMAd kui sellist pole enam, on PPA KM büroo.

    VastaKustuta
  9. Mul käis ka naine kohapeal lapsega pilti tegemas. Aga tegelikult ma tahtsin samuti kiita KMA-d. Ma, idioot, unustasin enne pulmareisi teisele mandrile aegsasti passi kontrollida ja siis kui avastasin oli ikka ehmatus ülisuur. Helistasin veel keset ööd KMA pressiesindajale, kes rahustas maha, siis lugesin netist kommentaare, kes kui kiiresti oli kiirpassi saanud, tekkis mingi lootus. Passi sain vist veel kiiremini kui ühe tööpäeva jooksul, pigem mingi 6 tunniga ja pulmareis oli fantastiline.

    Jõudu ja kannatlikku meelt nii isadele kui emadele.

    VastaKustuta
  10. Olen kirjutajaga nõus. Viimase aasta jooksul pidin abiellumise tõttu vahetama välja enda dokumendid ja paar kuud hiljem sündinud lapsele tegema dokumendid. Puuduliku info tõttu pidin kohal käima 3 korda rohkem, kui oleks võinud. Infoliini vastused ja kohapealsed nõudmised olid erinevad. Näiteks ei öeldud infotelefonil, et uue passi saab kätte ainult siis, kui vana kaasas(küsida konkreetselt ei osand, vaid uurisin, kas pass valmis ja, et lähen lihtsalt kohale ja sellest piisab või) ning lapsesünnitunnistus ei pidavat olema vajalik, kuid kohapeal öeldi, et peab olema. Viimasel korral õnneks tehti taotlus ikkagi ära. Kuidas ta siis ikkagi nii väga vajalik oli, kui taotluse sai ilma ka tehtud? Saa siis aru, mis õige on. Ja töötajatest ma parem ei räägigi, 98% käikudest saan ma ebaviisaka kohtlemise osaliseks. Erandid kinnitavad reeglit.

    VastaKustuta
  11. Esmalt- siirad õnnitlused lapsukese sünni puhul!
    Pessimistina ja väikelapse vanemana ütlen, et selliseid elamusi tuleb Sul veel ja veel. Lapsevanemana muutud varasemast veel enam eetikast, väärikusest, otstarbekusest, lapsesõbralikkusest jmt väärtustest lugupidavamaks. Paraku löövad siis suurema laksakaga näkku ühiskonnas levivad hoiakud ja kitsaskohad. On veel palju muid "toredaid" asutusi ja situatsioone, mis võivad täiesti normaalsete ootustega lapsevanemal ja kodanikul harja punaseks ajada- tervishoiuasutused, lasteasutused, ühistransport... Aga positiivsema noodiga lõpetades- aja jooksul pakseneb ka nahk.
    Tervitan, Kodurebane

    VastaKustuta
  12. kohapeal käib ilmselt konveier-meetodil kindlas järjekorras ja tempos see asjaajamine... ja ikka selleks, et võimalikult paljud saaksid oma lõunapausi jooksul asjad aetud. ma pakun, et päeva keskel on ka kõige kõvem koormus ja teenindus kindlasti kannatab selle arvelt. võta teine kord ametnikega suhtlemiseks aega ja siis ehk ei lähe ise närvi, kui tuleb ette ootamatusi. päikest! :)

    VastaKustuta
  13. Oehh, kahju lausa Teist ...
    Aga pikka meelt siis ikka ametnikega suhtlemisel.
    ka meie väike pere läbis ID-kaardi saamise protseduuri - küll peab tunnistama, et elektrooniliste kanalite kaudu kuid ka see ei läinud viperusteta. Nimelt ei tulnud ühtki teadet selle kohta, kas dokumendi taotlus on töösse võetud või et dokument on valmis, vms ...
    Kogu loo juures oli muidugi kõige naljakam foto tegemine noorest ilmakodanikust. Mis ei pea õnnestuma, see ei õnnestu lihtsalt. Kõigepealt tegime oma seebikaga ca 200 klõpsu tibinast, millest tulemuslikuks võis tunnistada null. Laps lihtsalt laseb pildi pealt enne jalga! Lisandus veel 100 klõpsu naabritelt laenatud ultramoodsa ja -kiire kaameraga, millest tulemuslikuks õnnestus tuunida 1 foto ja seda ka natuke PhotoShopiga sättides.

    Hindan kõigi alla aastaste laste vanemate grandioosseid püüdlusi oma põnnist dokumendipildi saamisel ning sellest inspireeritult ka ülalolev lõik.

    Olge tublid ja terved !

    VastaKustuta
  14. Autor on selle kommentaari eemaldanud.

    VastaKustuta
  15. Great blog really enjoyed reading it. Have bookmarked you and will check back regular. Please feel free to take a look at my blog... Emaar MGF Imperial Gardens

    VastaKustuta
  16. Thanks For Providing the information. I have also avail information about the best new project Mapsko Royale Ville is a residential project launched by Mapsko Group in Sector 82 Gurgaon.

    VastaKustuta